fbpx

Rijnmondband viert Carnaval in Chalon sur Saône

1 maart 2018 Geplaatst door: Marvin Schaap Rijnmondband

Vrijdagochtend, 02:45 uur. Ondanks dat het erg vroeg is, heb ik het gevoel dat ik deze ochtend op het vliegtuig stap naar een warm land. Helaas is dit niet het geval, maar een weekendje carnaval in Frankrijk met de Rijnmondband, is ook leuk!

Om 05:00 uur vertrekt de bus vanaf de Lange Nieuwstraat. Het is aan alles te merken dat het vroeg is. Buiten is het koud en donker, en in de bus erg stil. Onze buschauffeur Dirk heeft er in ieder geval veel zin in. Die is even vrolijk en enthousiast als altijd! Achterin verschijnen er wat autoluchtbedden en hier en daar komen kussens en dekens tevoorschijn. Dat is maar goed ook, want dat het een lange busreis is, is een ding wat zeker is. Het is immers een reis van zo’n 760km naar Chalon sur Saône. Zelf heb ik de eerste drie uur gemist, nog zes te gaan. Om 09:00 uur wordt het startsein gegeven voor het ontbijt. In het weekend Chalon van drie jaar geleden, is het idee ontstaan om met een kleine groep gezamenlijk te ontbijten, waarbij iedereen iets meeneemt. Zo ook deze keer. De tafel wordt tussen de banken gelegd, waarna de croissants, broodjes, eieren, jus, koffie en verschillende soorten beleg verschijnen. Een klein uurtje verder, de tafel weer af- en opgeruimd, is het tijd voor de eerste stop. Even de benen strekken, naar het toilet en allemaal toekijken hoe Anouk een aantal stuiterballen uit de grijpautomaat grijpt, altijd handig om dit weekend de tijd mee te doden!

Na een prima reis zonder files, komen we om 13:45 uur aan bij het hotel. De kamers worden verdeeld en we hebben een uurtje om bij te komen en onze spullen te pakken voor de show- en finalerepetities die voor deze middag gepland staan. Op naar Le Colisée! Eerst mogen wij tweemaal onze show doordraaien, zo weten we in ieder geval wat we morgen kunnen verwachten qua ruimte. Vervolgens konden we kijken naar de repetitie van de opening, waarbij de Franse marine een stuk uit de William Tell Overture speelde. Absoluut geen straf om naar te luisteren! Voordat we verwacht werden voor het avondeten, werd de finalerepetitie gerepeteerd met de korpsen die aanwezig waren. Zaterdagochtend zal er nog een korte finalerepetitie zijn, inclusief de korpsen die zaterdagochtend pas aankomen.  Na alles meerdere malen gelopen en gespeeld te hebben, zat de eerste dag erop. We waren rond kwart over acht weer in het hotel, wat voor mij betekende dat ik om half 9 in bed lag. Een record, wat betreft bedtijd tijdens een weekendoptreden. Een aantal deden buiten of in de ontbijtzaal nog een drankje, maar laat is het niet geworden. We moeten tenslotte nog een heel weekend.

Zaterdag vertrokken we halverwege de ochtend weer naar Le Colisée, alwaar om 11:00 uur nog een korte finalerepetitie werd gehouden. Na de finalerepetitie was het alweer tijd voor de lunch en konden we eindelijk ons uniform aantrekken. Damiën moest als maître aanwezig zijn bij de opening, dus zouden we na de opening inspelen. Zo gezegd, zo gedaan. Nog even inspelen en om kwart over drie mochten we op voor de eerste keer Soulmates vandaag. De zaal zat redelijk vol en het publiek was erg enthousiast over onze performances. Dat beloofd wat voor vanavond. Ook tijdens de finale was het publiek enthousiast, dat is toch hetgeen waar je het voor doet.  Na het eten volgde het zelfde rondje als in de middag. Omkleden, inspelen, stemmen en op voor Soulmates. De zaal zat nu nagenoeg vol en het publiek was nóg enthousiaster dan in de middag. Na de laatste noot van September van Earth Wind & Fire klonk er een luid applaus en gejoel vanaf de tribune. Ook het welbekende stampen op de tribune was goed te horen! Wat geeft het toch een heerlijk gevoel als het publiek zo enthousiast is. Dit is wat het optreden in Chalon zo leuk maakt.

De zondag bestond uit een klein concertje tijdens de lunch en de grote carnavalsoptocht door het centrum. Ondanks de kou liepen er veel deelnemers in de optocht en stond het publiek rijen dik langs de kant. Na twee keer het marsprogramma stapten we rond half 6 bevroren de bus weer in richting Schiedam. Ook deze reis verliep voorspoedig en we waren om half 3 moe maar voldaan terug in de Lange Nieuwstraat. Een ontzettend leuk maar vermoeiend weekend.